Iloista palvelua Rebekan kotihoidossa

31.01.2023 - Uutiset

Sängyllä istuu vanha nainen ja nuori nainen. Nuorella naisella on maski kasvoillaan ja hän ojentaa vanhalle naiselle kukkakimpun. Molemmat henkilöt näyttävät iloisilta.

Rebekan Hoitokoti Oy on yläsavolainen perheyritys, joka on toiminut vuodesta 2004 alkaen. Vuonna 2020 Rebekan toiminta täydentyi kotipalvelulla, joka tarjoaa ammattitaitoisia kotihoidon ja kotisairaanhoidon palveluja.

– Meidän tehtävämme on auttaa asiakkaita pärjäämään kotona niin pitkään kuin mahdollista, niin kuin asiakkaat toivovat, kertoo sairaanhoitaja Anne Jokelainen, Rebekan Hoitokodit Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Rebekan kotipalvelujen sairaanhoitajat ja lähihoitajat ovat asiakkaiden apuna monenlaisissa tilanteissa.

Usein palveluiden pariin tullaa terveyskeskuksen ohjaamana, joko palvelusetelillä tai asiakkaan itse maksamana. Sairaanhoidollisten tarpeiden, kuten tikkien poiston, haavahoidon ja lääkehoidon työntekijät auttavat erilaisissa arjen askareissa. Asiakkaiden kanssa pyykätään, laitetaan ruokaa ja ulkoillaan.

Usein kotipalvelun asiakkaaksi halutaan siinä vaiheessa, kun muistisairaus tai liikkumisen haasteet tuovat turvattomuutta. Toiset asiakkaista tarvitsevat tilapäistä hoitoa ja tukea esimerkiksi leikkauksen jälkeen. Hoitajat tekevät perusmittauksia ja ottavat tarvittaessa verikokeita.

Anne Jokelainen kertoo, että yhteistyö paikallisen terveyskeskuksen kanssa on sujunut mallikkaasti.

– Jouluna veimme kukkia ja suklaata terveyskeskuksen henkilökunnalle, ilman heitä ei meidän toiminta olisi mahdollista.

Terveyskeskuksen henkilökuntaa tarvitaan esimerkiksi silloin, kun on tarve konsultoida lääkäriä asiakkaan kanssa, tai kun tarvitaan verikokeen vastauksia.

– Toimimme aina kirjallisella valtakirjalla asiakkaan luvalla, Anne Jokelainen tähdentää.

– Kunnioitamme ja arvostamme asiakkaita, ja haluamme tehdä työmme laadukkaasti. Saimme vasta asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, ja niiden perusteella etenkin hoitajien iloisuutta ja luotettavuutta arvostetaan.

Rebekassa halutaan tarjota kiireetöntä palvelua. Kotikäynnin minimiaika on 30 minuuttia, ja sen aikana tehdään juuri niitä asioita kuin asiakas tarvitsee ja toivoo. Asiakkaan vointia voidaan seurata kokonaisvaltaisesti ja apua tarjota useampaan asiaan, kun hoitajalla ei ole kiire seuraavan asiakkaan luo.