Ikääntyvä asiakas kehittämisen keskiöön

30.05.2022 - Uutiset

Syksyllä 2022 järjestetään Tarjoomossa Palvelumuotoilun ja tuotteistamisen -työpajat yrityksille, jotka haluavat kehittää ikäihmisille suunnattuja palveluja. Työpajoja vetävät Hathunters Oy:n Sonja Lehtomäki ja Iita Sallinen, jotka kertoivat tarkemmin, mistä oikein on kysymys. Työpajat ovat osa Yritykset ikäystävällisiksi muuttuvassa toimintaympäristössä -hanketta (ESR, Etelä-Savon ELY).

Mitä tarkoittaa palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilu on nimensä mukaisesti palvelun uudistamista, kehittämistä ja muokkaamista. Kehittämisen keskiössä on palvelun käyttäjä, jonka tarpeet ja toiveet ohjaavat palvelun muotoilua. Palvelumuotoilun menetelmät auttavat kehittämisessä ja toimivat helppokäyttöisinä työkaluina esimerkiksi asiakaspolun suunnittelussa.

Palvelumuotoilu on iso trendi erityisesti sote-alan palvelukehityksessä ja sitä kannattaa ottaa nyt haltuun myös pienemmissä yrityksissä, suosittelevat Iita ja Sonja. 

Miksi kannattaa tulla työpajoihin?

Työpajoista on tulossa hyvin käytännönläheiset. Iitan ja Sonja mielestä kannattaa tulla hakemaan uusia ideoita, uutta näkökulmaa palvelun kehittämiseen ja verkostoitumaan muiden osallistujien kanssa. Näissä työpajoissa saat rauhassa keskittyä ja ottaa aikaa oman yrityksesi kehittämiseen. Opit tuotteistamaan palvelun valmiin prosessin avulla, jotta voit jatkaa kehittämistyötä itsenäisesti.

Työpajan lopputuloksena sinulla on uusi tai uudistettu palvelu, jota testaat kohderyhmän asiakkailla työpajan aikana. Työpajoissa kurkataan myös tulevaisuuteen, jossa palveluntarjoajia odottaa uudenlainen ikääntynyt sukupolvi, summaavat kouluttajat ikäihmisten määrän kasvun herättämiä tarpeita. 

Mitä hyötyjä on asiakaslähtöisestä kehittämisestä?

Asiakaskokemus paranee, kun opit näkemään oman palvelusi asiakkaan näkövinkkelistä ja ymmärrät, mitä ikääntynyt asiakas erityisesti arvostaa. Työpajoissa pääset keräämään tietoa asiakkailta, kokeilemaan sekä kehittämään omaa tarjontaasi aidosti asiakkaan tarpeisiin.

Kun palvelu on hyvin tuotteistettu, se on asiakkaalle helppo ostaa ja sinulle helppo myydä. Huolella asiakkaan tarpeisiin tuotteistettu palvelu on kannattava tuottaa ja markkinointi helpottuu, tiivistävät Sonja ja Iita.

Ketä ovat Iita ja Sonja?

Meidän intohimona on kehittää yritysten palveluita muotoilun avulla ja auttaa yrityksiä suunnittelemaan liiketoimintaa strategisesti. Iitalla ja Sonjalla on yhteensä yli 20 vuoden kokemus yritysten prosessien ja projektien kehittämisestä sekä yritysten palveluiden tuotteistamisesta.

Liputamme tasapainoisen yrittämisen puolesta, jossa huomioidaan henkilöstön jaksaminen.

Iitan ja Sonjan yrityksen Hathuntersin syksyn aikataulut suunnitellaankin niin, että yrittäjät ehtivät sieni- ja marjametsään työviikon päätteeksi.

Tarjoomon palvelumuotoilun työpajojen kouluttajat Iita Sallinen ja Sonja Lehtomäki

Palvelumuotoilu ja tuotteistaminen -työpajat

  • Maksuton!
  • Neljä tapaamista 13.9.-11.10.2022, tiistaisin klo 8.30-11.30
    (ei tapaamista 4.10.)
  • Kuopiossa, Kuopion kansalaisopiston tiloissa
  • Auttaa kehittämään palveluja aidosti ikäihmisten tarpeet huomioiden
  • Lue lisää ja ilmoittaudu!
asiakasymmärrys
palvelumuotoilu
tuotteistaminen
yrityskoulutus